جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.
فیلامنت چی هست؟

فیلامنت چی هست؟

راهنمای مقاله و فهرست مطالب

فهرست مطالب

آنچه در این مقاله مطالعه خواهید کرد:

1 – مقدمه

2 – فیلامنت چاپگر سه بعدی چگونه مورد استفاده قرار می گیرد؟

3 – سخن پایانی

فیلامنت ها ماده ای است که توسط چاپگرهای نوع FFF مورد استفاده قرار می گیرد. فیلامنت یک رشته ای است که رزین پودر و مایع برای پرینت متمایز شده است و به صورت یک نخ باریک در تولید محصولات به کار برده می شود. این مواد مصرفی با دو استاندارد 1.75 میلی متر و شعاع 3 میلی متر تولید می شوند. فیلامنت ها دارای دمای چاپ و خواص گوناگون است و با ذوب شدن اجازه تولید اقلام سه بعدی را می دهد.

در ادامه این مطلب می خواهیم به بررسی فیلامنت ها بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

فیلامنت چاپگر سه بعدی چگونه مورد استفاده قرار می گیرد؟

محصولات چاپ سه بعدی توسط طیف وسیعی از رشته ساخته می شوند. این این مواد در تولید قطعات مونتاژ، مدل های آموزشی، تولید اسباب بازی و اقلام ضروری به کار برده می شود. این ماده مصرفی که به صورت رشته ای است، از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است. کیفیت فیلامنت چاپگر سه بعدی اهمیت زیادی دارد، زیرا ممکن است در حین چاپ رطوبت جذب شده و باعث ترکیدن از داخل شود. در ساخت محصولات باید خواص مواد، خواص مکانیکی و شیمیایی مورد ارزیابی قرار بگیرد.

برخی مواد مصرفی پرینترهای سه بعدی عبارتند از:

1 – رشته PLA

پلی لاکتیک اسید یک ماده نیمه کریستالی است که از منابع تجدیدپذیر به دست می آید. استفاده از این فیلامنت آسان و بسیار شناخته شده است. این ماده عمدتا برای نمونه سازی سریع، قطعات تزئینی، پزشکی و ابزار به کار برده می شود و دارای طیف رنگی مختلفی است.

2 – رشته پلی پروپیلن

این ماده که با نام PP شناخته شده است، کاربرد بسیاری در قالب گیری پلاستیک دارد و به دلیل مقاومت در برابر مواد شیمیایی و عایق الکترونیکی در بین تولیدکنندگان محبوب است. رشته PP برای بسته بندی، گیره و بست و ظروف مایع استفاده می شود.

3 – ABS پرکاربردترین فیلامنت

ABS یک رشته ی مقاوم در برابر ضربه و دمای پایین است. پردازش این مواد مصرفی به نسبت PLA آسان تر و مقرون به صرفه برای تولید قطعات ابزاری است.

4 – رشته نایلون

فیلامنت Nylon به دلیل مقاومت در برابر ضربه و انعطاف پذیری، در تولید محصول نقش بسزایی دارد. این رشته برای تولید قطعاتی مانند ماشین آلات و ابزار مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین نایلون به دلیل داشتن رطوبت، باید در یک جای خشک نگهداری شود.

5 – فیلامنت PET

 این رشته در صنعت و اغلب برا تولید بطری های پلاستیکی استفاده می شود. فیلامنت PET به دلیل شفافیت و سازگاری با مواد غذایی در بین تولید کنندگان شناخته شده است.

سخن پایانی

پرینترهای سه بعدی برای چاپ محصول به مواد مصرفی نیاز دارد. فیلامنت ها یکی از رایج ترین ماده ها در تولید به شمار می آیند. این رشته ها انواع گوناگونی دارند و با ذوب شدن آنها قطعات زیادی می توان تولید کرد.

شما عزیزان می توانید این مقاله از سایت آکادمی پرینترهای سه بعدی ایپک را با دیگران به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

قطعه دارم

فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما برای اسکن قطعه با شما هماهنگ کنند.