جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.
معرفی فیلامنت PEEK و کاربرد آن در چاپگرهای سه بعدی

معرفی فیلامنت PEEK و کاربرد آن در چاپگرهای سه بعدی

راهنمای مقاله و فهرست مطالب

فهرست مطالب

آنچه در این مطلب مطالعه خواهید کرد:

  • مقدمه
  • متریال PEEK در پرینترهای سه بعدی
  • 5 نکته طلایی برای استفاده از رشته PEEK در چاپگرها
  • نتیجه گیری

متریال های مصرفی بسیاری در تولید محصولات به وسیله پرینترها به کار برده می شود. امروزه استفاده از مواد PEEK به مراتب بیشتر شده است. در صنعت چاپگرها، پلیمر PEEK به عنوان مواد درجه یک و با نام کتون پلی اتر شناخته شده است.

این رشته یک ترموپلاستیک بی رنگ و ارگانیک به شمار می آید و در صنایع پزشکی، نفت و گاز، هوافضا و خودرو سازی کاربرد دارد. در هرم پلیمر صنعت های مختلف، PEEK به دلیل کارایی بالا در راس هرم قرار گرفته است. کتون پلی اتر نیمه کریستالی است و به هنگام ذوب شدن، مولکول های آن تحت تاثیر دما قرار می گیرند و نظم خاصی را ایجاد می کند.

متریال PEEK در پرینترهای سه بعدی

به هنگام استفاده از فیلامنت PEEK، به یک دستگاه با اکسترود 400 درجه سانتی گراد، محفظه با دمای 120 درجه و یک صفحه ساختمانی که تا 230 درجه گرم شود و از تاب برداشتن جلوگیری کند، نیاز است. این رشته پرتقاضا در برابر حرارت و سایش مقاومت از خود نشان می دهد. همچنین مقاومت شیمیایی بالایی دارد و قابل استریل شدن است. PEEK به نسبت وزن بالا، از استحکام خوبی برخوردار است.

در نتیجه این فیلامنت مقاوم در برابر شعله، بهترین ماده چاپ سه بعدی برای بخش هایی نظیر هوافضا که محدودیت دود و آتش دارد، به کار برده می شود.

رشته PEEK به علت داشتن قابلیت استریل شدن، در تولید ایمپلنت های سفارشی در پزشکی استفاده می شود. این متریال خاصی شبیه استخوان انسان دارد و می تواند سبب بازسازی و تقویت بافت های اطراف ایمپلنت شود.

در حال حاضر این ترموپلاستیک در پرینترها به صورت رشته ای در دسترس است و یک ماده گران قیمت به شمار می آید.

5 نکته طلایی برای استفاده از فیلامنت PEEK

نکاتی در مورد این رشته وجود دارد که در هنگام پردازش باید آنها را در نظر داشته باشید و در صورت رعایت نکردن آنها، می تواند مشکلات متعددی ایجاد کند. این نکات عبارتند از:

1 – کنترل دما و نوسانات

رشته PEEK در مقابل نوسانات و دما واکنش خوبی نشان نمی دهد. در نظر بگیرید که چاپگر مدیریت حرارتی مناسبی داشته باشد، سپس دستگاه را در اتاقی با حداقل نوسانات دما نگهداری کنید.

2 – بوجود آمدن لکه های سیاه در طول پرینت

این مشکل برای بسیاری از کاربران بوجود آمده است. به دلیل ناخالصی PEEK و عدم مدیریت دما و فرایند لکه های سیاه بوجود می آیند.

3 – تمیز نگه داشتن نازل

پس از پایان فرایند چاپ، مواد باقی مانده بر روی نازل را خارج نمایید.

4 – خشک بودن فیلامنت PEEK

در صورتی که با دستگاه کار نمی کنید، مواد را در یک کیسه بسته نگهداری نمایید. این کار سبب حفظ کیفیت متریال می شود.

5 – جلوگیری از کریستالیزاسیون نامناسب

ممکن است در طول چاپ این اتفاق رخ دهد. تغییر رنگ سبب بروز کریستالیزاسیون می شود. استفاده از چاپگرهای دارای محفظه بسته مانع از بوجود آمدن این مشکل می شود.

نتیجه گیری

امروزه الزامات مواد چاپگرهای سه بعدی افزایش یافته و متریال ها با کارایی بیشتر بوجود آمده اند. فیلامنت PEEK یکی از مهم ترین رشته ها، که در صنعت های بزرگ به کار برده می شود. امیدواریم با مطالعه این مقاله از سایت آکادمی پرینترهای سه بعدی ایپک اطلاعات خوبی کسب کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

قطعه دارم

فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما برای اسکن قطعه با شما هماهنگ کنند.